The M3 Half-track, known officially as the Carrier, Personnel Half-track M3, was an American armored personnel carrier half-track widely used by the Allies during World War II and in the Cold War. Derived from the M2 Half Track Car, the slightly longer M3 was extensively produced, with about 15,000 units and more than 50,000 derivative variants manufactured (most of which were interim designs).
Półgąsienicowy M3, znany oficjalnie jako Carrier, Half-track M3, był amerykańskim transporterem opancerzonym półgąsienicowym, używanym przez aliantów podczas drugiej wojny światowej i zimnej wojny. Pochodząca z samochodu półgąsienicowego M2, nieco dłuższa M3 została w znacznym stopniu wyprodukowana, z około 15 000 egzemplarzy i ponad 50.000 wyprodukowanych wariantów pochodnych (z których większość była tymczasowymi projektami).
The halftracks were initially extremely unpopular and dubbed "Purple Heart Boxes" (a grim reference to the US Army's decoration for combat wounds) by American troops. The chief complaints centered on the complete lack of overhead protection from airbursting artillery shells and that the armor was inadequate against machine gun fire. Omar Bradley quoted in his report about half-tracks that it was "a competent and dependable contrivance. Its bad name resulted from the inexperience of our troops who attempted to use it for too many things". In 1943, the M3 served in Sicily and Italy and received positive reports of it in action. It went into service in 1944 in Operation Overlord and served in Europe for the remainder of the war.
Półgąsienicowe pojazdy początkowo były wyjątkowo niepopularne i nazwane przez żołnierzy amerykańskich "Purple Heart Boxes" (ponure odniesienie do dekoracji armii USA za rany bojowe). Główne skargi koncentrowały się na całkowitym braku ochrony nad głową przed uderzeniami pocisków artyleryjskich, a zbroja była niewystarczająca na ogień z karabinu maszynowego. Omar Bradley zacytował w swoim raporcie o półgąsienicach, że jest "kompetentnym i niezawodnym wynalazkiem, a jego złe imię wynikało z braku doświadczenia naszych żołnierzy, którzy próbowali użyć go do zbyt wielu rzeczy". W 1943 r. M3 służył na Sycylii i we Włoszech i otrzymał pozytywne informacje o nim w akcji. Oddano go do eksploatacji w 1944 r. W operacji Overlord i służył w Europie do końca wojny.
Regards MPS
Beautiful work !
OdpowiedzUsuńThx Xben :)
UsuńLooking awesome ;)
OdpowiedzUsuńDzięki brachu
UsuńFajny opis - zawsze gdy patrzyłem na modele takich pojazdów, myślałem o tym, jak niebezpieczne były dla pasażerów. Bardzo podoba mi się malowanie... Ale tym razem jednak się przyczepię. Chodzi o poziom brudu. Od spodu wszystko uwalone jak trzeba... Ale linia zabrudzeń kończy równo, gwałtownie. I góra jak spod igły... Trochę to nienaturalnie wygląda.
OdpowiedzUsuńCzy ja wiem czy jak z pod igły obicia i brud u góry też się znajduje
Usuń